top of page

Presence of Absence

# VIDEO

# DOCUMENTARY
# SHORT FILM
# INSTALLATION / INTERVENTION
 

EN


SYNOPSIS
The documentary follows a group of young architects on their trip to the occupied territories of Palestine. for the „tent of nations” they design a building for a center for international encounter, peace and reconciliation.
In these gentile hills of the Bethlehem area architecture is a political act. The Palestinian inhabitants of the area seldom get building permits, some - like the Nassar Family - live
in caves. neighbouring luxurious high-tech gated communities of the Israeli settlements, they peacefully fight for the persistence of their humble agricultural existence.


“WE REFUSE TO BE ENEMIES”


How do architects react to this political situation and find
a form within the restrictions of the military law that con- strains the rural areas. The designed building has to be a statement and a signal for peace and reconciliation. But it is a thin line between being visible and being a possible provocation in the heated conflict. The film takes the landscape marked by the conflict as a starting point and reflects on the role of building in the context of conflicts.


FORM
As a two-channel video installation this documentary involves the spectator in the space, creating an atmospheric portrait of a landscape overlaid, shaped and interrupted by political landmarks.


Documentary Form
18 Min.

2 Channel HD-Video installation

English/German


Directed by Alec Barth & Insa Langhorst

Palestine/Israel/Germany, 2015

 


DE


INHALT

Der Dokumentarfilm begleitet die Entstehungsphase einer internationalen Begegnungsstätte im „Tent of Nations“ in Palästina.


Architektur ist ein politischer Akt. In den sanften Hügeln der Region Bethlehem ist das Leben eine Herausforderung.
Neben hochtechnisierten Luxus-Siedlungen, leben die palästinensischen Einwohner in Höhlen und kämpfen um das überleben ihrer landwirtschaftlichen Existenz.
Wie kann ein Gebäude auf diese Politische Situation reagieren und die Grenzen des herrschenden Militärgesetzes ausloten?

Architektonisch muss man ein Zeichen setzen - es bleibt jedoch ein schmaler Grat zwischen Provokation und des sich Versteckens.

Der Film nimmt diesen ästhetischen Diskurs als Ausgangspunkt und spricht über die Rolle von Architektur im Kontext von Konflikten.


Als 2-Kanal Video-Installation entsteht ein atmosphärisches Portrait eines Ortes und einer Landschaft, die immer wieder von einer Politischen Ebene überlagert, gezeichnet und unterbrochen wird.

 

Alec Barth | Visual Artist | Filmmaker | Color Grading for Film

bottom of page